zandstorm en nog een heleboel:) - Reisverslag uit Bethlehem, Palestina van Trudy Verhoeven - WaarBenJij.nu zandstorm en nog een heleboel:) - Reisverslag uit Bethlehem, Palestina van Trudy Verhoeven - WaarBenJij.nu

zandstorm en nog een heleboel:)

Door: Trudy

Blijf op de hoogte en volg Trudy

23 September 2015 | Palestina, Bethlehem

Hallo lieve vrienden en familie!

Weer even een berichtje vanuit Beit Jala. Ik heb het heel erg naar mijn zin hier! Ik geniet ontzettend van het werk met de kinderen zeker nu ik ben ingewerkt en weer van alles op de hoogte ben. Het is nu wel wat anders dan de vorige periode dat ik hier was. Ik mocht toen alleen maar dagdiensten werken samen met iemand anders, omdat ik toen nog geen diploma had. Nu heb ik ook avond en slaapdiensten en werk ik ook vrij vaak alleen.

Ongeveer twee weken geleden hadden we te maken met een zandstorm en dat was niet zo heel leuk. Vooral de eerste dag was het mistig van al het zand en stof en het was ook nog eens heel erg warm. Omdat de zandstorm heel onverwacht kwam ‘s nachts en wij dan al onze ramen open hebben zat binnen ook alles onder het zand en stof. De zandstorm heeft ongeveer wel 4 dagen geduurd. Het was wel heel vreemd omdat rond deze tijd eigenlijk nooit een zandstorm komt en na een zandstorm komt er meestal regen en rond deze tijd regent het hier nog helemaal niet. Het heeft dan ook echt maar 1 minuutje geregend dus het is nu nog steeds overal erg stoffig. Gelukkig is het nu weer mooi helder weer en maar een graatje of 30/32 dus dat is heel wat beter te doen en wat vooral fijn is, is dat het ’s avonds wat koeler is zodat we weer een beetje normaal kunnen slapen.

Het bestuur uit Nederland is op dit moment ook hier en dat is echt heel leuk en gezellig. Afgelopen zaterdag zijn we met hen naar rammallah geweest en naar taybeh. Ramallah is een hele grote stad hier op de Westbank en ook heel erg druk. De reis er naar toe duurde best wel heel lang terwijl het hemelsbreed helemaal niet zo ver is, maar we moeten helemaal om Jeruzalem heen rijden om er te komen. In de stad zelf is het ook erg druk met verkeer en ik vond het knap hoe Cor(van het bestuur)ons door dit drukke verkeer wist te manoeuvreren aangezien ze hier niet helemaal dezelfde verkeersregels hebben als in Nederland en als ik zeg niet helemaal dan bedoel ik eigenlijk helemaal niet! In de binnenstad van Rammallah was het ook lekker druk, maar dat had ook wel wat. In Rammallah hebben ze ook een KFC dus daar hebben we ook maar een bezoekje aan gebracht! Die kippetjes smaakten me toch lekker.

Na Rammallah gingen we op weg naar Taybeh. Daar komt het Palestijnse bier vandaan en daar was nu een soort festival. Het oktoberfest stond er op grote doeken en daar moesten we wel om lachen. We hadden niet verwacht dat we dat hier ook zouden aantreffen. Het was een drukke boel in Taybeh. Bussen met toeristen en ook veel Palestijnse christenen waren op dit evenement afgekomen. Op het terrein van een van de destilleerderijen waren allemaal kraampjes waar we allerlei zoetigheden en ander eten konden kopen. Ook was er een groot podium waar allerlei bands met Arabische muziek optraden. Het was een erg gezellige boel en het bier was ook erg lekker

OP dit moment hebben we op de groep een beetje een ziekenboeg. Het begon met Noor die een keelontsteking kreeg en daarna kreeg Achmed het ook. Dat viel nog best mee want ze hadden geen koorts en kregen antibiotica waardoor het al snel beter met z’n ging. Mohammed is weer een apart geval. Hij is van de dagbesteding dus hij komt alleen overdag bij ons op de groep. Hij was eerst een hele tijd thuis geweest met de zomervakantie en de ramadan. Toen hij bij ons terug kwam was hij heel erg vermagerd. Hij is een jongetje van 12 en hij woog nog maar 17 kilo. Het was echt verschrikkelijk om te zien hij was zo moe de hele tijd en had helemaal geen energie. Ook had hij op z’n rug en billen een paar doorlig plekken. We zijn toen meteen begonnen met een dieet om hem weer aan te laten komen. Waarschijnlijk hebben z’n ouders hem tijdens de ramadan bijna geen eten gegeven. Vorige week woensdag kreeg hij bij ons op de groep een aantal epileptische aanvallen dat kreeg hij wel vaker dus heel gek was dat niet. Hij bleef toen die donderdag, vrijdag en het weekend weer thuis omdat hij erg moe was. Toen hij maandag weer bij ons kwam was hij nog meer vermagerd en had hij hoge koorts. We hebben toen zijn moeder gebeld om uitleg te vragen. Ze zei dat ze hem thuis geen eten kon geven om dat hij niet wilde eten. Ze zei wel dat za met hem naar de dokter was geweest en medicijnen voor hem had, maar toen we haar vroegen naar welke dokter ze was geweest wist ze dat opeens niet meer en had ze toevallig ook net de verpakking van de medicijnen weggegooid zodat ze ons niet kon vertellen wat voor medicijnen ze voor hem had. Het bleek dus dat ze heel erg aan het liegen was ondertussen wilde ze haar eigen kind ook nog niet eens naar het ziekenhuis brengen. Onze groeps oudste heeft hem toen naar het ziekenhuis gebracht ook al was het niet onze verantwoording, maar als we niets hadden gedaan dan zou hij waarschijnlijk overlijden. Hij ligt op dit moment in het ziekenhuis met longontsteking. Vandaag ben ik nog bij hem geweest en ook bij Elias een ander jongetje van onze groep want die ligt ook in het ziekenhuis met een luchtweginfectie. Ik wil vragen of jullie zouden willen bidden voor onze kinderen dat ze spoedig weer mogen opknappen en ook dat er een manier komt dat we Mohammed kunnen opnemen. We willen hem graag in Jemima opnemen om helemaal voor hem te zorgen, maar op dit moment zitten we eigenlijk op Lemuel al vol met kinderen. We proberen dus een weg te vinden om hem wel op te nemen en ik hoop ook echt dat het lukt zodat we hem lekker eten kunnen geven en hem in bad kunnen doen en hem aandacht kunnen geven! Ik vindt het moeilijk om te zien dat zijn ouders hem zo verwaarlozen. Het is zo’n lief jongetje!

Zo dit was het wel weer voor deze keer. Janita is nu aan het werk dus ik ga haar maar even een bezoekje brengen en nog even bij de kinderen kijken. Een fijne week nog allemaal!

Groetjes Trudy

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Trudy

Hallo allemaal, De komende maanden hoop ik in Israël te zitten. Via dit reisdagboek wil ik jullie op de hoogte houden van mijn belevenissen. Groetjes, Trudy

Actief sinds 14 Aug. 2014
Verslag gelezen: 500
Totaal aantal bezoekers 13474

Voorgaande reizen:

01 September 2015 - 17 Mei 2016

Israel (2)

26 Augustus 2014 - 12 Februari 2015

Mijn reis naar Israël

Landen bezocht: